Medewerkers aan het woord

Wessel over werken als BBL leerling groen

Als BBL’er heb ik het super naar mijn zin bij Gemeente Etten-Leur! Ik krijg hier de vrijheid om veel dingen uit te proberen en iedereen staat klaar om te helpen. Je draait eigenlijk volledig mee met de ploeg. Leuk om wat je op school leert over onderhoud, meteen toe te passen in de praktijk. De combinatie 4 dagen werken en 1 dag school, is voor mij prima te doen! Ik heb heel veel geleerd en mocht zelfs mijn rijbewijs voor het rijden met een aanhanger halen en de hoogwerker besturen. Ook in omgang met mensen heb ik erg veel geleerd. Je hebt veel contacten met verschillende teams en krijgt de kans om deel te nemen aan gesprekken met mensen die klachten hebben. De sfeer is heel goed. Ik kan lekker mezelf zijn, we werken hard en er is tijd voor een dolletje. Hier is er echt Brabantse nuchterheid. ‘Een van de tofste dingen waar ik aan mee heb gewerkt is de aanleg van het groen bij Nieuwe Nobelaer’, vertelt Wessel stralend van trots. Als ik terugkijk, ben ik ook trots op hoe ik me heb kunnen ontwikkelen als persoon. De zelfstandigheid die je leert en krijgt, geeft een goed gevoel. Het is ook fijn ook om anderen te kunnen helpen. Persoonlijk heb ik veel binding met Etten-Leur. Gaaf om resultaat van je werk te zien en echt te kunnen bijdragen aan deze gemeente. Ik ben dankbaar voor alle mogelijkheden die ik van alle collega’s en leidinggevenden heb gekregen.

Leo en Ingrid over ‘hostmanship’

Enthousiast vertellen Ingrid en Leo hoe zij ‘hostmanship’ toepassen in de praktijk. Leo vertelt: ‘voor mij zit het in goede samenwerking. Het is belangrijk er te zijn voor collega’s, mee te denken en samen een geheel uit te stralen, ook naar de inwoners.’ Ingrid vult aan: ‘het gaat om inleving en net dat stapje extra zetten’. Beiden noemen ze mooie voorbeelden. Leo vertelt hoe hij een overleden kat netjes in een dekentje wikkelde en speciaal op zijn vrije dag terugkwam zodat de eigenaresse haar dier zo snel mogelijk weer bij zich had. Ook vertelt hij over de persoonlijke aandacht voor collega’s. Ingrid zorgde ervoor dat een inwoner die in verband met een operatie en zorg aan huis extra parkeermogelijkheden nodig had, geholpen werd. De benodigde kaarten waren niet voorradig. Ingrid zorgde met haar collega’s van handhaving voor een praktische oplossing en bracht deze bij de inwoner thuis. Zowel Ingrid als Leo stralen als zij vertellen over de blijdschap die zij zagen bij de inwoners. Want daar doe je het toch voor?! Ingrid noemt ook nog haar hechte team, die haar in het zonnetje zette nadat ze in 2019 tweede was geworden bij een verkiezing over ‘Waardevol Klantcontact’. Ze won de titel ‘medewerker van het jaar’ via SLAM FM en vierde dat met het team. Want zoals beiden noemen: ‘hier doen we het samen!’
Ingrid en Leo

Laura over 'projectmatig werken'

Geen dag is hetzelfde, die variatie maakt het werk ook zo leuk. Steeds vaker gebruiken we een projectmatige aanpak. Dat past goed bij mij, want ik ben resultaatgericht. Het mooie van deze manier van werken is dat er bij elk project steeds weer andere mensen betrokken zijn, afhankelijk van het gewenste resultaat. Iedereen heeft zijn eigen rol vanuit zijn of haar eigen kwaliteiten. Ik vind het belangrijk dat er diversiteit is. Ik laat mij het liefste omringen door creatieve mensen die niet gaan voor de bekende weg. Dit alles in een sfeer waarbij iedereen zich welkom voelt om met elkaar mooie resultaten te bereiken.

Laura

Jeroen over ‘processen optimaliseren’

Binnen Gemeente Etten-Leur proberen we processen zo goed mogelijk in te richten, denkend vanuit de klant. Ik vind het mooi om te zien hoe je door een hele goede voorbereiding met personen uit verschillende invalshoeken tot een goed resultaat kan komen. Trots ben ik bijvoorbeeld op onze milieustraat waar dat erg goed gelukt is. Door goed na te denken over het ontwerp maken we het inwoners gemakkelijk om hun afval weg te brengen. Zo dragen we bij aan een beter milieu! De voorbereiding heeft wat langer geduurd, maar dat betaalt zich terug. Super dat we nu zelfs het voorbeeld mogen zijn voor anderen. Na 9 jaar nog steeds tevreden inwoners en nauwelijks aanpassingen nodig gehad.

Jeroen

Niels over ‘samenwerken’

Om maximaal te kunnen samenwerken moet je elkaar leren kennen. Wie is de persoon achter de persoon? Dat is een vraag die mij altijd bezighoudt. Zowel in mijn contacten met inwoners vanuit Bouwtoezicht, maar zeker ook nu in mijn rol als programmaleider Samenwerken binnen de Omgevingswet. Het is de toon die de muziek maakt en ik ben ervan overtuigd dat je op die manier het verschil kunt maken. We hebben bijvoorbeeld met Publiekszaken een supermooie samenwerking opgepakt over ‘adresfraude’. We keken verder dan alleen onze eigen opdracht. We hebben vooral gekeken naar wat er nog meer speelt. Samen met verschillende afdelingen binnen de gemeente, maar ook met externe partners. Een gaaf project wat zelfs door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) de hemel in werd geprezen. Echte verbinding maken met mensen, maakt mijn werk zó mooi.

Niels

Jamie over ‘kansen scheppen en ondernemen’

Ondernemerschap is voor mij het actief opzoeken en in gesprek gaan met ondernemers. Zo hebben ondernemers zoveel mogelijk één vast aanspreekpunt bij de gemeente en zijn de lijnen kort. Wij kijken dan juist naar oplossingen en wat wél kan. Verder vragen we regelmatig om feedback. Dit doen we door het uitzetten van ondernemerspeilingen. Van de verbeterpunten leren we en pakken we waar mogelijk meteen op. Een mooi voorbeeld uit mijn werk is de vraag vanuit de horeca om in tijden van Corona de terrassen te mogen uitbreiden, om zo beter 1,5 meter afstand te kunnen houden. We hebben hierin meegedacht en geregeld dat de horecaondernemers snel een stukje extra openbaar gebied mochten gebruiken voor hun terrassen. We denken graag mee in oplossingen om ondernemers te helpen. De waardering die je hieruit krijgt is geweldig! Ook persoonlijk ben ik graag ondernemend. Binnen Gemeente Etten-Leur heb ik de kans gekregen om door te groeien naar een andere functie als Adviseur Informatie.

Jamie

Henk over 'Heldere taal'

Binnen Gemeente Etten-Leur is er aandacht voor helder en eenvoudig taalgebruik. Ik ben daar erg blij mee, want ik vind dat inwoners in één keer moeten weten waar een tekst over gaat. Teksten waarin onnodig moeilijke woorden gebruikt worden of die niet duidelijk zijn, daar krijg ik echt de kriebels van. Ambtenaren gebruiken veel vaktaal. Dat is meestal onnodig en vaak onbegrijpelijk. Ik kon het niet nalaten daar in de organisatie wat mee te doen. Gelukkig is daar in Etten-Leur de ruimte voor. Ik werd ‘schrijfcoach’ samen met tien andere collega’s. Mijn werk als schrijfcoach is in 2019 zelfs beloond met een titel. Ik werd uitgeroepen tot ‘best schrijvende ambtenaar’ van Nederland.

Henk

Miguel over 'stage of traineeship'

Ik ben enthousiast gemaakt door de vorige trainee van de gemeente. Die had zo’n overtuigend praatje dat ik hier heel graag wilde werken. Misschien denk je namelijk in eerste instantie niet meteen aan gemeente Etten-Leur. Maar juist deze grootte qua organisatie is super fijn om te beginnen aan je ‘werk’ leven. Er zijn korte lijnen, collega’s zijn erg bereid om je te helpen en de sfeer is prettig! Er zijn heel veel mogelijkheden en je krijgt veel ruimte om je breed te oriënteren, buiten je formele opdracht om. Stagelopen of als trainee aan de slag gaan, wil je juist bij Etten-Leur!

Miquel

Annemiek over ‘waarderend vernieuwen’

In mijn leuke werk, ben ik altijd op zoek naar mooie verbindingen. Daarvoor spreek ik veel inwoners. Vaak zijn dit vrijwilligers die zich belangeloos inzetten om hun buurt een beetje mooier te maken. De waardering voor hun inzet probeer ik in mijn gesprekken mee te nemen. Ook al hebben ze soms een klacht of zijn ze boos. Want achter die emotie zit vaak passie, betrokkenheid en liefde voor de medemens. Als je dat benoemt en samen op zoek gaat naar mogelijkheden om wensen uit te laten komen, gaan mensen stralen en gebeuren de mooiste dingen.

Annemiek

Ingrid de Rooij over 'resultaatgerichtheid'

Als kwaliteitsmedewerker Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) ben ik altijd bezig om het resultaat voor de inwoner en mijn collega’s zo optimaal mogelijk te krijgen. Dit betekent dat processen continue verbeterd en aangepast worden. Binnen de Wmo is soms verbetering van de situatie het doel en soms is stabilisatie het te behalen resultaat. Zelf haal ik enorm veel voldoeding uit een taak die ik heb afgerond. En soms vraagt een bepaalde taak of opdracht een lange adem. Ook dat vind ik leuk want dan heb je op de lange termijn ook weer iets moois weggezet met elkaar. Soms sturen klanten een foto of een kaartje met een bedankje. Dan weet je waar je het met z’n allen voor doet en dat geeft veel voldoening!

Ingrid de Rooij

Floor en Anton over 'leren en ontwikkelen'

Floor werkte 10 jaar bij team WMO, nu is zij medewerker Milieu en Duurzaamheid binnen het fysieke domein. Anton werkte meer dan 20 jaar als medewerker buitendienst in het groen voordat hij de overstap maakte naar een functie als leerling opzichter civiel/ kabels en leidingen. Beiden zijn erg blij met hun overstap. Ze vertellen enthousiast over hun ervaring. Allebei hadden ze geen inhoudelijke kennis van het vakgebied waarin ze terecht kwamen. Maar met cursussen en opleiding spijkeren ze die kennis bij, al is het weer even wennen in de schoolbanken. In de praktijk leren ze erg veel van hun collega’s. ‘Er gaat een wereld voor je open’, zegt Floor. Dat geeft zoveel energie! Anton: ‘ik vind het tof dat ik een verbinding kan maken tussen Beheer (buitendienst) en mijn huidige functie CCT (binnendienst) omdat ik mijn kennis van voorheen goed kan gebruiken tijdens de voorbereidingen en uitvoeringen van de nieuwe projecten in de openbare ruimte.’ Anton benadrukt dat hij heel blij is met de collega’s en de leidinggevenden waarvan hij de kans heeft gekregen. Floor is het daar helemaal mee eens en vult aan: ‘je moet jezelf ook de kans gunnen!’
Floor en Anton